Jak probíhá výuka a výcvik | Autoškola Sluka Soběslav

Jak probíhá výuka a výcvik

Výuka a výcvik od začátku do konce

Pozor! Změny ve výcviku a zkouškách Moto!

V ČR platí od 1.1.2001 zákon č.247/2000 Sb (v novelizované verzi) o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů. Zákon stanoví podmínky pro provádění jednotlivých druhů výuky a výcviku a jeho minimální rozsah. Tato legislativní norma je pro všechny autoškoly závazná.

Nejsme tzv. “nízkorozpočtová” autoškola. Vyučujeme v odpovídajících a schválených prostorách, vlastníme bohatý vozový park a naši učitelé jsou na vysoké odborné úrovni.

Zahájení kurzu

Výcvik může být zahájen poté, co v autoškole odevzdáte vyplněnou žádost o přijetí k výuce a výcviku a posudek o zdravotní způsobilosti k řízeníON-LINE přihláška

Délka kurzu

Délka kurzu závisí na řadě faktorů, především na počtu hodin příslušného druhu výcviku.
Obvyklá délka kurzů pro skupinu B je 2 – 3 měsíce. Není vyloučeno na přání žáka absolvovat kurz intenzivní formou, kdy lze dobu trvání výcviku výrazně zkrátit (samozřejmě při dodržení učební osnovy).

Pokud Váš výcvik trvá výrazně déle, či od začátku s Vámi učitel jezdí nepřiměřeně málo, potom zpravidla něco není v pořádku.

Teoretická výuka

probíhá jednak formou kurzu s pravidelnou docházkou na přednášky nebo formou tzv. dálkového studia podle individuálního studijního plánu, kdy se žák připravuje samostudiem a povinné konzultace absolvuje s učitelem.

V žádném případě by Vám autoškola neměla učinit nabídku v tom smyslu, že se budete učit doma a jenom chodit psát testy. Vždy je přinejmenším povinnost konzultací s výkladem.

Proč musím absolvovat i výuku (teorie), proč nestačí jen výcvik (jízdy)? Pokud si chceš být opravdu jistý, co jsou tvoje povinnosti a práva v souvislosti s řízením vozidla a potom vše sladit s praxí, tak je to jediný způsob jak se k těmto vědomostem schůdnou cestou dopracovat. Věř tomu, že současný provoz je komplikovaný i z pohledu profesionálního řidiče, natož pro amatéra – začátečníka!

ROZVRH A PRŮBĚH VÝUKY + UČEBNÍ PLÁN PRO ŽÁKY NAŠÍ AUTOŠKOLY

Rozsah praktického výcviku a výuky teorie (učební osnova) je stanoven v příloze č.3 zákona č.247/2000 Sb.

Příklad praktického výcviku u vybraných skupin ŘO:

Výcvik skupina B:

Zjednodušeně řečeno je dána povinnost s Vámi odjezdit při výcviku skupiny B 28 vyučovacích hodin jízdy, přičemž část hodin lze absolvovat na trenažéru, nebo autocvičišti. Jedna vyučovací hodina trvá 45 minut. Toto je zákonem stanovené minimum. Po absolvování minimálního počtu hodin teorie i praxe máte možnost být přihlášeni ke zkoušce.

Výcvik skupina A v naší auto/motoškole:

Změny od 1.11.2015 a 20.2.2016 pro sk. „A“ výcvik + zkoušky!

Sk.A1, A2, An (Pokud nevlastníte žádný ŘP sk.“A“) min. 13 hodin praktické jízdy (zkouška: test + jízda)

rozšíření z A1/An  min. 7 hodin praktické jízdy (zkouška: test + jízda)

Rozšíření z A1/A2 nebo z A2/Anpříprava před zkouškou (jen tzv.doplňovací zkouška – bez testů!)

V ceně přípravy před zkouškou je u rozšíření z A1/A2 nebo z A2/A  min. 4 hod. jízdy. jízdy. Podle potřeb žáka lze s autoškolou dohodnout i další počet hodin jízd navíc!

Konečný počet hodin jízd se bude odvíjet podle schopností žáka zvládnout nové podmínky výcviku a závěrečných zkoušek platných u všech skupin Moto!

Etapy výuka a výcvik Moto podle nových podmínek (model 2016)

Výcvik skupina C, CE:

Sk.C 18 hodin praktické jízdy, sk.C+E 8 hodin praktické jízdy

Autoškola je povinna Vám vydat průkaz a do tohoto průkazu zaznamenávat hodiny praktického výcviku. Tento průkaz byste měli mít u sebe vždy při výcviku.

Rozhodně nedoporučujeme akceptovat následující modelovou situaci: učitel Vám sdělí, že nemají autocvičiště a navrhne, že pojedete rovnou na silnici a o počty hodin cvičiště (trenažéru) méně. Souhlasem s takovým postupem byste nejen podpořili nekalou soutěž, ale především ošidili sami sebe!


Přehled jednotlivých etap výcviku:

tabulka-etapy-vycviku-300x207Během 1. etapy musí žák vstřebat základní dovednosti ohledně ovládání vozidla a získat tak čas na řešení jednoduchých situací a manévrů. Pohyb rukou a nohou se musí zautomatizovat. Začátkem 2. etapy se žák musí už z větší části věnovat sledování provozu!

Začátkem 2. etapy je nutno postupně provádět složitější manévry: Parkování (popředu i couváním), otáčení apod. Jízda městským provozem, světelné křižovatky, jízda mimo obec vyšší rychlostí.

Začátkem 3. etapy je nutno zaměřit se na podélné parkování (mezi vozidla) a řešení krizových situací. Nechat žáka v různých situacích již samostatně uvažovat, trénovat a rozvinout jeho schopnosti vedoucí k správnému řešení daných situací!!

Závěrečná zkouška – již samostatná jízda! ( zkoušku si organizuje zkušební komisař )

Plánování jízd – provádí se zpravidla na kurzech teorie. V případě omezených časových možností a vzdálenějšího místa bydliště od provozovny autoškoly, lze po domluvě s naší autoškolou naplánovat začátek jízdy v místě vašeho aktuálního pobytu ( bydliště, škola apod. )

Ukončení kurzu

Váš výcvik může být ukončen poté, až absolvujete výuku a výcvik dle učební osnovy. Počty vyučovacích hodin jsou stanoveny zákonem jako minimální, tudíž Vám nic nebrání domluvit si s autoškolou počet hodin vyšší tak, abyste k závěrečné zkoušce byli 100% připraveni.
Rozhodně Vám autoškola nemůže hodiny navíc nařizovat.

Závěrečná zkouška (Zkouška z odborné způsobilosti)

Na zkoušku Vás přihlašuje autoškola po ukončení výcviku. V každém případě ale musíte splnit věkový limit pro příslušnou skupinu ŘO a to nejpozději den před termínem zkoušek.

Zkouška probíhá v jeden den v autoškole (testy na Měú), provádí ji s Vámi zkušební komisař a skládá se ze 3 částí:

  • elektronický test z „pravidel“ (30 minut) Při nesplnění testové zkoušky se v další části zkoušky (jízda) nepokračuje!
  • ústní zkouška ze znalostí ovládání a údržby vozidla (platí jen pro sk.C,CE,D a DE) od 19.1.2013!
  • zkouška z praktické jízdy (30 minut sk. A,B,BE,T, 40 minut sk. C,CE,D,DE) podmíněno úspěšným testem!
  • Pozor! Od 1.7.2021 platí nový systém v počtu možných zkoušek – systém 3x a dost – v případě první neúspěšné zkoušky má adept možnost absolvovat již jen dvě opakovací zkoušky! Platí pro každou zkoušku zvlášť.. test 3x, jízda 3x atd..

Za zkoušku z odborné způsobilosti je žadatel povinen zaplatit příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností 700,- Kč. Jedná se o správní poplatek Měú, nesouvisí s platbou za služby autoškoly!

Průběh závěrečných zkoušek v malém souhrnu

Opakovaná zkouška

Pokud jste v některé části zkoušky neprospěli, opakujete pouze tuto část zkoušky. Opakovanou zkoušku smíte absolvovat nejdříve za 5 pracovních dní. Všechny zkoušky musíte složit do 12 měsíců ode dne konání první zkoušky, jinak musíte absolvovat novou výuku a výcvik!

Za opakované zkoušky budete úřadu platit takto:

  • Pravidla o provozu na pozemních komunikacích 100,- Kč
  • Ovládání a údržba vozidla 200,- Kč
  • Praktická jízda 400,- Kč

Autoškola je povinna Vás přihlásit k opakované zkoušce do 15 dní od Vašeho požadavku. Do dalších 15 dní Vás musí komisař vyzkoušet. Zpravidla se žadatel s autoškolou rozumně dohodne na opravném termínu do 1 měsíce. To je v souladu s předchozí informací, čerpající ze zákona č.247/2000 Sb.

Seznam obcí s rozšířenou působností (evidence řidičů, evidence vozidel a další..)